יום שבת, 24 בנובמבר 2012

מה מבקר המדינה חושב על השלטון הדו רובדי?

למרות סיפורי ההרגעה שמספרים לכם, יצאנו לבדוק במקורות הכי אמינים בארץ......האם גם מבקר המדינה טועה?

 ועד מקומי אפקטיבי הוא כזה שיטיל אחריות על המועצה לעמוד בתפקידה ולהעניק לציבור קציר את השירות הטוב ביותר.

 
 
סיכום והמלצות:
ממצאי הביקורת מצביעים על כך שבהסדרים החוקיים שנקבעו לפעולות המועצות האזוריות והוועדים המקומיים אין פתרון מְסַפֵּק ומקיף לבעיית הסדרת פעילותם של הוועדים המקומיים במסגרת השלטון הדו-רובדי, בייחוד לנוכח השינויים שחלו במגזר הכפרי בישראל בשנים האחרונות. דבר זה מתבטא בתפקוד לקוי של חלק מהמועצות האזוריות והוועדים המקומיים ופגע ברמת השירותים שסופקו לתושבים.
מממצאי הביקורת עולה כי ישנם כשלים בפיקוח הציבורי של המועצות האזוריות על הוועדים המקומיים. מן הראוי שמשרד הפנים יבחן את הכלים הארגוניים הדרושים למועצות האזוריות כדי לקיים את חובת הפיקוח ביעילות, במקצועיות ובאמצעות הסדרים הולמים.
על משרד הפנים לבחון מחדש אם נחוץ להעניק לוועד מקומי מעמד של ישות עצמאית לצורך התקשרויות באמצעות מכרזים ללא הבחנה בין סוגיהן. על המשרד ועל המועצות האזוריות להסדיר את העניין במשותף, בין השאר באמצעות ניצול הכלים העומדים לרשות המועצות המעניקים להן יתרון יחסי לעומת הוועדים המקומיים - למשל היתרון בגודל, במקצועיות, בהתמחות ובניסיון במכרזים ובהתקשרויות למתן שירותים מוניציפליים.
על משרד הפנים לבחון אם ביכולתם של ועדים מקומיים לבצע פרויקטים של בנייה ותשתיות ביישובים, נוכח הידע והכלים המקצועיים הנדרשים לכך. על המשרד לשקול אם מועצות אזוריות רשאיות לאצול לוועדים המקומיים סמכויות ביצוע של עבודות פיתוח ותשתיות בלי ליווי מקצועי ובלי להגביל את אופי הפרויקטים, עלותם והיקפם.
על משרד הפנים להנחות את חברי הוועדים המקומיים באמצעות חוזרי מנכ"ל, השתלמויות וידיעונים בכל הנוגע לניהול ישיבות ולרישום פרוטוקולים, לעריכת מכרזים, להרשאות ולמניעת ניגוד עניינים ולהבהיר להם את האחריות האישית שלהם. עליו להורות לוועדים המקומיים שלא החליטו לפעול באמצעות המועצה, על פי אילו כללים חשבונאיים עליהם לנהל את חשבונותיהם ולפקח על יישומם.
על משרדי האוצר והפנים לקיים עבודת מטה מקצועית משותפת להסדרת ההוראות הנוגעות לקביעת שיעורי הארנונה שגובים ועדים מקומיים לצורך הספקת שירותים לתושבים, על פי סמכויות שאוצלות להם המועצות האזוריות.
ספק אם הסדר "זהות הוועדים" יעיל, משום שהדבר פותח פתח לבזבוז כספי ציבור, לניגוד עניינים ולפגיעה בייצוג התושבים וברמת השירותים המוניציפליים הניתנים להם. לפיכך ראוי שמשרד הפנים יבחן את המשך קיומו.

על משרד הפנים לשמור על מעמדם של הוועדים המקומיים, למנוע את שלילת הסמכויות המוניציפליות מהם על ידי האגודות השיתופיות ולהנחות את המועצות האזוריות ואת מרכז המועצות האזוריות לוודא שכל פעולה מוניציפלית שבסמכות גופי השלטון המקומי תיעשה אך ורק על פי הוראות הדין באמצעות הוועד המקומי ביישוב. על המשרד לבער את התופעה של שרשור כספי ציבור מהמועצות האזוריות והוועדים המקומיים לאגודות השיתופיות, שהן גופים פרטיים שאינם נתונים לפיקוח ציבורי על פי החוק.
בעת חישוב מענק האיזון למועצות האזוריות על משרד הפנים לכלול בו גם את ההכנסות שגבו הוועדים המקומיים מארנונה ואת הוצאותיהם בגין שירותים מוניציפליים וכך לקיים גלוי נאות של כל ההכנסות וההוצאות כדי למנוע עיוות בהקצאת המענק. על משרד האוצר לדרוש ממשרד הפנים לשקף במלואן את ההכנסות וההוצאות של הוועדים המקומיים על מנת שלא ייפול פגם בתהליך קבלת ההחלטה על הקצאת מענקי האיזון.
על המועצות האזוריות בישראל ועל הוועדים המקומיים ללמוד את עיקרי הממצאים שנחשפו בביקורת מבקר המדינה ומובאים בדוח זה ולפעול לתיקון הליקויים וליישום ההמלצות הכלולות בו. מן הראוי שמרכז המועצות האזוריות ינחה את המועצות האזוריות בעניין זה וילווה את היישום.
המתואר לעיל מעורר חשש כי סכום המענקים הכולל שהקצתה ממשלת ישראל לכל הרשויות המקומיות בישראל אינו מחולק כראוי, והדבר בא לידי ביטוי בהגדלת המענק למועצות האזוריות ובצמצום המענק לרשויות מקומיות אחרות.