יום חמישי, 22 בנובמבר 2012

הכל למען החינוך בקציר

תנו "יד" למהפך בחינוך בקציר - לא מחכים לשינוי או טובות עושים את זה "יחד"

פשוט ממשיכים לעשות אך הפעם עם תקציבים ועם חיבור דמוקרטי לשנות!

ההתחלה

 
לפני כמעט ארבע שנים הגעתי לקציר עם משפחתי – הנוף היה נאה בעיני, הקירבה למרכז גם הקהילה על כן בחרנו להשאר. על פני השטח ממבט ראשון מאוד קשה לומר מה לא בסדר, שבוע ראשון והתמונה מתבהרת לחלוטין – קוראים לזה ועדה קרואה, אחד מהאסונות הגדולים ביותר שניתן להמיט על קהילה. בהעדר רשות מוניציפאלית נבחרת לאף אחד לא אכפת באמת מהחינוך, לבית הספר אין חזון, לגנים עף הגג, רמת התחזוקה והבטיחות ירודים ולילדנו אין ברזיות לשתות מהם מים. מהפך מרתק עברה ישראל בעשור האחרון מקומות שמעולם לא היו על המפה הפכו למודל לחיקוי בזכות מערכות חינוך בהן מושקעים תכנון ומשאבים ובעיקר השקעה מצד מועצות או עיריות בכסף על כל תלמיד. להתחשב בעובדה כי בקציר מאות בתי ספר בהחלט קשה להגיע כאן להישגים….
 
העדרת אחריות של וועדה קרואה שבאה רק לאזן תקציב שחקה גם את אנשים המקצוע בישוב ויצרה מתחים מיותרים. חלק מחינוך זה ללמוד ולהבין מצאתי את הדרך להקשיב, לחבר, להכיר. למדתי בעיקר שמי שעסק פה בניהול החינוך נשלח לקרב לבד וגם ספג לבד, זה משהו שלא יקרה פה שוב. מתחילת השנה קיים שיתוף פעולה מצויין בין וועד ההורים למחלקת החינוך היישובית וכך גם ישאר - מודה לאל על הזדמנות שנייה שניתנה לי בעניין זה. כולנו ובעיקר הילדים יוצאים נשכרים.
 
אני בתפקיד יו"ר וועד ההורים כבר שנתיים,  ודברים שרואים מתפקיד זה לא רואים בכלל. כשעומדים עם חוזר מנכ"ל משרד החינוך, שהוא ספר ההפעלה למוסדות חינוך, אנו מגלים כי הדרך עוד ארוכה וקשה כדי להגיע למערכת חינוך טובה וראויה לילדנו, בחוזר מנכ"ל הנחיות ברורות להכל, אך מהר מאוד ניתן להבין כי בית הספר שלנו לא נהנה מהפוטנציאל ומהסטנדרטים שמשרד החינוך קובע. אגב, הבעיה אינה תקציב – כל אדם יכול לגשת אל מערכת המחשב של משרד החינוך ולבדוק מה תקציב בית הספר, תגלו מספר מרשים אך יחד עם זאת מדאיג….איך עם כל ההשקעה מצד משרד החינוך אנו עומדים הרחק מאחור? איך עם כל הכסף הזה אנו עדים להזנחה עקבית מזה שנים?  ואיך הזנחה גורמת לביזבוז משאבים יקר? כי כשמזניחים בסוף צריך לתקן וזה תמיד עולה יותר! כנראה שיש בעייה גם במשרד החינוך ויש להתמודד איתה.
 
אני חוזר לתחילת דרכי ביישוב. את פניו של מקום תגלה משיחות עמוקות עם אנשים: כמה קשה פה, כמה על כל דבר צריך להאבק, עד כמה הדברים הבסיסיים והשירות לתושב לא קיימים. במסגרת עבודתי היה לי העונג ללוות מועצה כיועץ אסטרטגי לצמיחה במשך מספר שנים, כמות המאמץ והתקציב המושקעים בתהליך שכזה הם אדירים אך מעבר לתקציבים צריך רצון ואור בעיניים, זאת לא ניתן לצפות או לראות מוועדה קרואה שתפקידה למחוק גרעונות ויחד עם זאת למחוק את הכמיהה ואת הרצון לחיות כמו כולם בארץ הזאת. ראיתי ועדיין אני פוגש תושבי קציר שאיבדו תקווה או לא מאמינים כי ניתן לשנות, מהלכי האיחוד ופעולות בהן אנו באמת פועלים כקהילה – מוכיחים אחרת. החזרה אל דמוקרטיה וערכי יסוד מובילה אותנו להיות חלק מהשינוי אם לא כבעלי תפקיד אז כמצביעים, היום זה כבר בידיים שלנו.
 

בין ועד הורים לוועד מקומי

לא תכננתי להגיע לתפקיד היו"ר אך יש נקודה בחיים בו אי אפשר יותר לצקצק בלשון או להאמין שיהיה בסדר. אני מביט על תקופה של שנתיים בהן אני חלק מועד הורים ומנסה לחשוב מהם הדברים בהם אני וקודמי לתפקיד עסקנו ועדיין עוסקים בתקלות ובהזנחה שהיו יכולים לפרנס 10 בתי ספר.
 
תלכיד ההורים סביב הוועד (הגוף היחיד שבאמת נבחר פה ע"י הציבור בשנים האחרונות) מרשים, הורים מגלים חוש התנדבות מדהים ואת מרבית שיפוצי החוזת השנה קיימו הורי בית הספר. יצאנו לשביתה מרשימה ממנה מתוך כמעט 300 ילדים הגיעו רק 6!!! זוהי סולידריות שמראה כי לישוב לב פועם. פועם חזק. את הטיפול בליקויי הבטיחות והתחזוקה הבאתי עד לרמות הגבוהות ביותר: מנכ"לית משרד החינוך, משרד מבקר המדינה, ועדת החינוך בכנסת ועוד היד נטויה. ילדי היישוב יקבלו את מלוא הזכויות שלהם כתושבי מדינת ישראל שהוריהם משלמים את כל נטל המיסים ולא מקבלים עד היום דבר בתמורה. את זכויות היסוד שלנו הפסקנו לבקש – אנו נדרוש ונגיע לכלל מוסדות מדינת ישראל עד שנקבל.
 
מי שלא ימלא תפקידו כראוי בעבודה עם ילדנו ימצא עצמו בבית משפט מנהלי נותן הסברים למדינה ששלחה אותו לתפקיד כה חשוב פה בישוב שלנו.
 
וועד ההורים חייב להיות חלק בלתי נפרד מהוועד המקומי החזון שלו והיעדים שלו - מרבית חברי יחד פעילים מרכזיים בוועד החינוך הישובים, חלק נכבד אף היה פעיל בעבר בקציר ובגוונים.
 
 
הימים הקרובים הם שעת מבחן גם למערכת החינוך, בקדנציה שלי התעקשתי על מעורבות הורים בגיבוש חזון ואף בקבלת החלטות, מערכת החינוך שלנו היא קהילתית אך נכון להיום לא מטופלת כך. בכל מהלך מול המועצה החדשה ידרש תהליך לימוד והרבה מעש בתחום החינוך מגני הטרום ועד לכיתות ו'. להורים משקל כבד בהחלטות ובהצבת חזון ושאיפות ממערכת החינוך העתידה לצמוח, עלינו להקים ועדת חינוך ישובית ומהר, עלינו לפעול מתוך יצירה וחשיבה ולא מתוך תכתיבים.
בהזדמנות זו אני רוצה להודות מקרב לב להורים שהם שותפי ומוכיחים זאת בתמיכה, בהגעה לבית הספר לעבודות, בהעלאת רעיונות והצעות – בלעדיכם לא היינו מגיעים להישגים ואף נגיע להישגים נוספים.
 
את הכשל הניהולי בבית הספר יש לבחון ולבצע פילינג עמוק, לא יעלה על הדעת שקרוב ל-40 ילד יעזבו את בית הספר וכאילו כלום לא קרה. מדובר במחדל שערורייתי, המידע ידוע ועבר הלאה לגופים שצריכים לתת תשובות, זוהי ההזדמנות להודות להורי "גשר על הוואדי" שמצאו את הזמן לעדכן ולהאיר את הסיבות לעזיבה ואת הדורש תיקון ובעיקר את האומדן המספרי הקשה של עזיבת תלמידים מבית הספר בקציר.
 
חינוך עבורי הוא קודם כל דוגמא אישית ומבחינה זו הורי הישוב הם מקור לגאווה כמו גם ילדינו.
כל איש חינוך בקציר: מורים, מנהלים במערכת, גננות – בהווה או בפנסיה, מוזמנים ליצור קשר ולהיות חלק בחשיבה ובעשייה.
 
עכשיו שהבחירות בפתח עלינו כהורים לאגד את הכוח הפוליטי שלנו, יש הסולדים מפוליטיקה אך נסו לחשוב על זה כחיבור קהילתי חשוב למען הילדים שלנו כי זה הדבר האמיתי. חיבור בין הורים זה אמירה שאכפת לנו ואנחנו באמת רוצים לשנות!
 

שימו "יד" בקלפי לוועד המקומי!

 
צחי צימט – יו"ר ועד ההורים בית הספר קציר